fredag 18 januari 2013

Alla kämpar......

Såg precis ett reportage om barnfattigdom, vilket fick mig att börja tänka ännu mer på hur mycket man kämpar för att inte behöva hamna i den situationen.

Jag har aldrig vart rik och inte heller haft en rik familj. Men jag har inte heller suttit hungrig eller inte haft kläder efter väder.
Min mamma har alltid kämpat och sett till att vi har haft det vi behöver och lite till. Och hon gör det än idag, även om hon inte har skyldighet eller det ansvaret längre. Men hon hjälper mig och min familj om vi har det svårt.

Och jag är just nu arbetslös och ensamstående och får ekonomiskt bistånd från socialen. Då mina inkomster inte räcker till. Så just nu är det precis så att man klara sig nätt och jämt. Men man strävar hela tiden efter att få ett jobb och få det bättre.
Det är en av anledningarna till att jag valt att flytta.

Jag vill inte att det ska gå så långt så att mina barn ska behöva gå hungriga eller inte ha kläder efter väder, man behöver inte vara rik, men det skulle inte kännas helt fel att någon gång kunna ha lite pengar över till sparande. Så man kunde åka på semester eller göra något riktigt skoj med sina barn.

Jag vet inte hur många familjer det finns som har känner samma som jag, men jag vet att det finns. Och jag gör allt för att mina barn ska få en sån bra uppväxt som möjligt. Och kämpar verkligen just nu som ensamstående för att uppnå mina mål, med att få ett jobb, och bli själv försörjande.

Det är det man strävar efter hela tiden men visst det är inte lätt, det är många arbetslösa med, som strävar efter samma sak men jag vet att jag en vacker dag kommer lyckas. Det handlar om att inte ge sig eller tappa hoppet.
När jag känner att jag börjar tappa hoppet så ser jag till att skaffa mig mer och ny energi. Och det brukar hjälpa, och att man har ett bollplank att prata med och kanske dyker det upp nya idéer som man kan testa.

Så alla som kämpar på att få det bättre, fortsätt med det ge aldrig upp. En vacker dag så kan man se tillbaka och känna att man faktiskt lyckades med att nå sina mål. Och sedan så har man då lärt sig på vägen att aldrig sätta sig i den situationen igen.

Som jag en gång fick förklarat för mig, händer något dåligt, så kommer det alltid något bra efteråt. Och det stämmer!
Det är något vi övat fram ända sen vi var nyfödda.

Tänk efter själva bebisar skriker när den är hungrig, gjort i blöjan, vill upp osv....
Och vi föräldrar ger dem mat, byter blöjan, tar upp dem osv... Så redan där lär man sig att det kommer något bra av allt som händer i livet.

Så jag kommer fortsätta kämpa, tills jag får min belöning. Och även efter det, så det inte försvinner igen.

Tänk på det ni!

Godnatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar